Revolut cere Meta, compania-mamă a Facebook, printre alte rețele, să contribuie la rambursarea sumelor pierdute de victimele fraudelor comise prin platformele sale – care reprezintă o mare parte din total – arătând că propunerea de a face transfer de informaţii cu băncile britanice nu este de ajuns pentru un răspuns ferm la problema globală a fraudelor.
Revolut, fintech-ul global cu peste 4 milioane de clienţi în România şi 45 de milioane la nivel global, cere companiei Meta să contribuie la restituirea sumelor pierdute de victimele fraudelor facilitate de platformele sale, indicând că recentul anunţ privind acceptul de a partaja date şi informaţii cu instituţiile bancare britanice este insuficient pentru a controla fenomenul global al fraudelor şi scam-urilor, a anunțat compania, potrivit News.ro.
Conform statisticilor la nivel global, platformele Meta au generat, doar în primul semestru 2024, 62% dintre scam-urile raportate către Revolut, iar în România, 73% dintre farudele online raportate au provenit de pe platformele social media ale Meta. La nivel global, 39% dintre scam-uri au fost diseminate sau au provenit din Facebook, mai mult decât dublu față de următoarea platformă, WhatApp, cu 18%. În România, Facebook a fost principala sursă pentru 37% dintre scam-urile semnalate către Revolut.
Revolut a publicat cel de-al doilea Raport privind protecţia fondurilor clienţilor şi prevenirea fraudelor, aferent primului semestru al anului 2024. Acesta arată că platformele Meta au rămas principala sursă de fraude raportate către Revolut, în semestrul I 2024, reprezentând 62% din totalul scam-urilor, faţă de 64%, ponderea deţinută în sem. II 2023.
Meta a anunţat recent că va încheia parteneriate de partajare a datelor cu băncile şi instituţiile financiare britanice pentru a preveni fraudele generate pe platformele sale, dar Revolut consideră că această iniţiativă nu rezolvă principalele probleme legate de fenomenul fraudelor online:
Conform sursei citate, se pune accentul, din nou, pe responsabilitatea companiilor financiare de a prezenta informaţii despre fraudele care provin din platformele de social media ale Meta, în loc să se insiste pe implementarea de sisteme de monitorizare a fraudelor distribuite prin canalele Meta.
Iniţiativa vizează doar piaţa britanică, în timp ce problema fraudelor răspândite prin social media este una globală, care afectează utilizatori şi companii din foarte multe ţări.
Nu este luat niciun angajament faţă de rambursarea sumelor pierdute de victimele scam-urilor distribuite şi promovate prin social media, deşi compania Meta ar putea profita de pe urma reclamelor false sau care atrag victimele.
„Aceste planuri par doar nişte paşi mărunţi înainte, în timp ce la nivel de industrie este nevoie de nişte progrese serioase. Cel mai recent raport al nostru privind fraudele şi criminalitatea financiară ne arată că platformele de social media au continuat să fie principala modalitate de diseminare a scam-urilor, anul acesta, la fel ca anul trecut. Victimele şi instituţiile financiare sunt cele care suportă costurile. Dar platformele de social media nu au nicio responsabilitate în ceea ce priveşte rambursarea sumelor sustrase şi nu există niciun mecanism de a le motiva să facă asta. Un simplu angajament de partajare a datelor, chiar dacă util, este insufficient. Avem convingerea că autorităţile locale vor lua măsuri pentru a controla acest fenomen, dar a devenit o urgenţă ca Meta şi alte platforme de social media să se angajeze în susţinerea victimelor escrocilor din online, aşa cum procedează şi instituţiile financiare. Tăcerea deţinătorilor de platforme social media în legătură cu acest subiect spune totul. Dacă noi facem tot posibilul pentru a ţine clienţii în siguranţă, la fel trebuie să facă şi aceste platforme. Noi ar trebui să fim ultima linie de apărare, nu singura linie de apărare împotriva fraudelor”, a declarat Woody Malouf, directorul Departamentului FinCrime Revolut.
Conform datelor prezentate în Raportul Revolut privind protecţia fondurilor clienţilor şi prevenirea fraudelor, Meta rămâne principala modalitate de propagare a scam-urilor
Facebook a fost sursa cel mai des întâlnită, potrivit Revolut.
Scam-urile de cumpărături rămân tipologia de fraude cel mai des raportate
Ponderea falselor anunţuri de angajare (job scams) a crescut semnificativ de la 9% la finalul anului 2023 la 18% la finalul lunii iunie 2024.
„Revolut tratează cu seriozitate problema fraudelor şi a protejării fondurilor clienţilor de scheme de înşelătorie şi de escrocii digitali. Compania a investit semnificativ în sisteme de protecţie anti-fraudă şi în recrutarea de specialişti FinCrime, care reprezintă o treime din totalul efectivelor de angajaţi. Revolut dispune, de asemenea, de sisteme solide de protecţie a fondurilor clienţilor, inclusiv bazate pe modele de inteligenţă artificială. În 2023, Revolut a prevenit fraude estimate la peste 475 de milioane de lire sterline, compania lucrând constant la actualizarea mecanismelor de protecţie pentru a fi cu un pas înaintea escrocilor. De asemenea, compania colaborează cu autorităţi guvernamentale şi cu alte companii de tehnologie pentru a combate fraudele şi a asigura un mediu digital sigur pentru toţi utilizatorii”, precizează compania, conform sursei citate.
Rezultatele din acest raport se bazează pe datele anonimizate şi agregate analizate de Revolut, pentru o perioadă de 18 luni, de la 1 ianuarie 2023 până la 30 iunie 2024.
Datele colectate provin din următoarele pieţe: Regatul Unit, Irlanda, Franţa, România, Spania, Germania, Polonia, Italia, Olanda, Ungaria, Cehia, Grecia, Portugalia, Malta, Belgia, Lituania, Elveţia, Cipru, Norvegia, Suedia, Letonia, Danemarca, Croaţia, Slovenia, Austria şi Australia.
Datele au rezultat din cazurile de înşelătorie şi scam-uri raportate către Revolut.
Fraudele pot fi încadrate în două categorii: neautorizate (sau fraudă) şi autorizate (scam).
Fraudele neautorizate se produc atunci când în mod ilegal un escroc are acces la banii, datele personale sau activele unei persoane, inclusiv prin utilizarea impersonării. Această formă de fraudă presupune obţinerea unui acces neautorizat la detaliile personale ale unui utilizator, care pot fi folosite pentru a prelua conturi, pentru a face plăţi neautorizate sau pentru a aplica la credite în numele victimei.
Frauda autorizată sau „scam-ul” implică utilizarea de scheme înşelătoare de către escroci care păcălesc utilizatorii să le transfere bani sau să le facă plăţi fără a mai primi ceva în schimb. Aceste scam-uri sunt prezentate uneori ca fiind generate de persoane sau entităţi credibile, pot face apel la diverse metode precum apeluri telefonice false, texte, emailuri sau postări pe social media prin care să convingă victimele să le dea bani.
Revolut este o bancă licenţiată, care ajută utilizatorii să îşi folosească la maximum fondurile de care dispun. În 2015, Revolut s-a lansat în Regatul Unit, cu servicii de transfer de bani şi schimb valutar. În prezent, 45 de milioane de clienţi din lume folosesc produsele Revolut pentru a realiza mai mult de o jumătate de miliard de tranzacţii pe lună.
Sursa foto: Revolut